120 000 szczęśliwych panien młodych.
Darmowe próbki.
Obsługujemy co trzeci ślub w Polsce.
Prezenty na każdą okazję
Ekspresowy czas realizacji
500 000 szczęśliwych klientów
Zaplanuj swój ślub

Wedding Planner – czy warto go zatrudnić i czym właściwie się zajmuje?

obrazek autora kamil | 3 kwietnia 2019

Jak wygląda praca wedding plannera?

Bardzo często słyszę to pytanie. Zarówno od Par Młodych podczas pierwszego kontaktu osobistego lub online, jak i od osób zainteresowanych taką pracą. A także od nowych znajomych, którzy patrzą na mnie ze zdziwieniem i uznaniem w oczach. Widzę jak maluje się w ich głowie wizja zawodu magicznego – kreatywnego, inspirującego, satysfakcjonującego… ale też bardzo odpowiedzialnego. Konsultantka ślubna jest jak czarodziejka spełniająca marzenia. I ja się z tą wizją zgadzam

Często powtarzam, że moja firma jest moim spełnieniem marzeń… o spełnianiu marzeń!

 

Mam wrażenie, że wszystkie artykuły na jakie trafiłam w tym temacie są bardzo ogólne i sprowadzają się do tego, że warto wziąć wedding plannera ponieważ oszczędza czas, pieniądze i jest gwarancją bezstresowego wesela. Ale co to właściwie znaczy? Chciałabym podzielić się z Wami konkretami.

Zakres pracy wedding plannera może być bardzo różny. Zdarza się, że Pary Młode trafiają do mnie już z częściowo zorganizowaną uroczystością – np. posiadają już rezerwację sali czy wypatrzonego u znajomych zespołu. Widzą ile pracy jeszcze przed nimi i chcą aby ktoś zajął się resztą profesjonalnie.

Najczęściej jednak agencja ślubna zajmuje się organizacją ślubu i wesela kompleksowo.

Kompleksowa realizacja dzieli się na dwa główne etapy – organizację oraz koordynację dnia ślubu i wesela, która jest równie ważnym i wymagając zwieńczeniem kilkumiesięcznych przygotowań.

Co zazwyczaj zawiera kompleksowa organizacja ślubu i wesela?

– stworzenie profesjonalnego budżetu – bardzo ważny element, w którym pomoc wedding plannera może okazać się nieoceniona. Profesjonalny organizator wesel zna rynek i korzystając z doświadczenia podpowie jakie kwoty należy przyjąć przy danych elementach, przy danej liczbie gości itp. Dobry wedding planner wie też dobrze ile jest tych elementów, na co zwrócić uwagę, gdzie warto zainwestować więcej, a gdzie można troszkę odpuścić. Pary Młode często planując budżet samodzielnie nie tylko nieprawidłowo szacują ceny niektórych rzeczy, ale czasem zapominają o wielu drobiazgach, które dodane później w trakcie organizacji budują cenę końcową. Nieprzyjemnym uczuciem jest na pewno moment przekraczania zakładanego budżetu w połowie organizacji

Podpowiem, że wyszukanie przykładowego budżetu w internecie najczęściej nijak się ma niestety do rzeczywistości ..

– stworzenie harmonogramu przygotowań – od czego zacząć organizację wesela? Kiedy podpisywać umowy z danymi wykonawcami? Ile czasu czeka się na zaproszenia, a ile na winietki? Odpowiedzi na wszystkie te pytania udzieli Wam Wasz konsultant ślubny

– projekt stylizacji ślubu i wesela – konsultant ślubny śledzi najnowsze trendy, potrafi dopasować je do Waszego gustu, osobowości, budżetu, marzeń.. Branża ślubna jest niesamowicie rozbudowana i dynamiczna. Przyznam, że jest to jeden z moich ulubionych etapów pracy z Para Młodą. Jestem z wykształcenia architektem wnętrz – magistrem sztuki. Praca przy części estetycznej ślubu jest dla mnie niezwykłą przyjemnością. Kolory, faktury, kształty, oświetlenie, kwiaty… wszystko tworzy klimat Tego dnia. Gdy wszystko jest spójne i pięknie zaprojektowane nie tylko zapewni „efekt wow” dla Was i Waszych gościu po przejściu progu Sali, ale też będzie cieszyć oko latami na zdjęciach.

– pomoc przy wyborze miejsca na wesele, a także wizytacja tego miejsca, pomoc przy podpisaniu umowy i negocjowanie jej warunków

– pomoc przy organizacji spraw urzędowych i kościelnych

– pomoc w wyborze fotografa i kamerzysty

– pomoc przy wyborze oprawy muzycznej ślubu i wesela.

„Dj czy zespół? Co lepsze i dlaczego? Potrzebuję dodatkowej oprawy mszy? Czy na ceremonii w ogrodzie ma zagrać skrzypaczka, wiolonczelistka czy… „

Twój konsultant chętnie podpowie Ci wady i zalety różnych rozwiązań.

– pomoc przy wyborze florystki

– pomoc przy organizacji słodkości

– pomoc przy wyborze, prawidłowym wypełnieniu i zamówieniu papeterii ślubnej (zaproszeń, winietek, planszy usadzenia gości itd.)

– pomoc w ustaleniu menu, wyborze alkoholi i napojów

– pomoc w wyborze podziękowań dla gości, dla rodziców, dla świadków

– pomoc w organizacji dodatkowych atrakcji (pomysłów jest cała masa!)

– pomoc w stylizacji Pary Młodej (od wyboru sukni ślubnej i garnituru, przez wybór makijażystki i fryzjerki po pomoc w wyborze fryzury, biżuterii i dodatków)

– pomoc w organizacji innych elementów – np. nauki tańca…. Czy śpiewu Bo i takie niespodzianki Młodzi szykowali sobie nawzajem.

Jestem w czasie naszej współpracy Waszym ślubnym przyjacielem – pomagam w takich niespodziankach, podtrzymuje na duchu w chwilach stresu i jak trzeba to poplotkuję o tematach kosmetycznych czy modowych. Bo ważne są dla mnie relacje.

Co zawiera koordynacja dnia ślubu i wesela?

Koordynacja to podsumowanie kilku miesięcy naszej wspólnej pracy. Jej głównym celem jest sprawić abyście Wy mogli skupić się już tylko na sobie, na emocjach tego dnia, na tworzeniu wspomnień

A w obiecanych konkretach?

– stworzenie harmonogramu dnia ślubu i wesela i kontrolowanie jego realizacji

– stworzenie rysunku sali z układem stołów i usadzeniem gości

– praca najczęściej dwóch koordynatorów od rana do oczepin. Nie ma odgórnie narzuconych godzin. Ustalam to z Parą zawsze indywidualnie w zależności od potrzeb

– przypilnowanie pracy wszystkich podwykonawców zgodnie z ustaleniami, standardami i oczekiwaniami pary

– dostarczenie Parze Młodej kwiatów, wianka, przypinek i innych elementów stylizacji potrzebnych przy przygotowaniach

– nadzór nad estetyka sali – od kontroli rozstawienia stołów przez prawidłowe rozstawieniem winietek po sprawdzenie jakości i staranności rozłożenie obrusów i zastawy

Dream Day Design w czasie koordynacji, foto: M.P. Niewada

– odpowiadanie na pytania wykonawców, reagowanie na ewentualne sytuacje kryzysowe – problemy w drodze, zastawiony wjazd na parking i wiele innych, które czasem mimo rzetelnej analizy zagrożeń… są zupełnie zaskakujące Tego typu problemy trafiają do mnie i są rozwiązywane „na chłodno”, nie do Pary Młodej pełnej emocji

– obecność dla Was – staram się dbać o komfort psychiczny Wasz i Waszych gości oraz reagować na Wasze potrzeby. Od tych planowanych (np. rozłożenie trenu Panny Młodej w odpowiednich momentach) po zupełnie nieplanowane (igła z nitką, agrafka, nożyczki, perfumy … wszystko jest w kuferku konsultantki)

Dream Day Design w czasie koordynacji, foto: M.P. Niewada

– dyskretny nadzór nad przebiegiem ceremonii

– dyskretny nadzór nad przebiegiem i estetyką wesela (kontrola obsługi kelnerskiej, uzupełnienia jedzenia w bufetach, realizacji scenariusza, oprawy muzycznej, fotograficznej czy nawet stanu wypalenia świeczek czy konieczności wymiany baterii w sztucznym oświetleniu )

Dream Day Design w czasie koordynacji, foto: Atelier Wspomnień Paulina Leszczyńska

– i jeśli sobie tego życzycie – rozliczenie z wykonawcami

Co daje współpraca z wedding plannerem?

– kontrola wydatków i oszczędność pieniędzy (poza wspomnianym, prawidłowo rozpisanym budżetem, warto wspomnieć o wszystkich wynegocjowanych zniżkach, które większość konsultantów przekazuje Parze)

– wsparcie na każdym etapie organizacji, profesjonalne doradztwo i bezstresowa organizacja

– wsparcie kreatywne i czerpanie ze znajomości aktualnych trendów

– czerpanie z doświadczenia konsultanta (wiele Par Młodych, które organizowały wesele samodzielnie mówi, że przy drugim ślubie już pójdzie im znacznie lepiej )

– oszczędność czasu – organizacja ślubu i wesela to drugi etat

– baza najlepszych, sprawdzonych usługodawców w branży ślubnej na danym rynku

– radość z osiągnięcia zamierzonego efektu. Efektu „wow” przy wejściu na salę Pary Młodej i gości i przy oglądaniu wyczekanych zdjęć od fotografa

– radość z czerpania z tego dnia wszystkiego co najważniejsze

foto: Atelier Wspomnień

Nie bójcie się, że po zatrudnieniu konsultanta ślubnego nie będziecie mieli wpływu na swoją uroczystość, czy nie będziecie mieli przyjemności z organizacji. Moim zadaniem jest Wam pomóc, ubrać Wasze marzenia w najlepsza oprawę, nie zorganizować wesela po swojemu.

Jak wygląda dzień pracy wedding plannera?

Na koniec coś dla bardziej dociekliwych.

Interesujesz się tym tematem, zastanawiasz się jak zostać konsultantem ślubnym?

Poniżej trochę podpowiedzi ode mnie. W skrócie – bo to jest temat na osobny artykuł.

Wbrew pozorom ten zawód ma swoje plusy i minusy Jak każdy.

Jest to bardzo wyjątkowa praca. Towarzyszę Młodym Parom w najpiękniejszym dniu ich dotychczacowego życia. Wzruszają mnie ich emocje, miłość, wsparcie dla siebie nawzajem. Bardzo sobie cenię możliwość pracy w takim środowisku.

Jest to praca kreatywna, wymagająca ciągłego rozwoju, nie można się tu nudzić.

Lubię to, że dużo czasu spędzam w swoim domowym biurze, a co za tym idzie lubię swój nienormowany czas pracy i większą elastyczność. Wielu ludzi nie lubi czy nie potrafi pracować w domu. Ja już mam to przetrenowane.

Dream Day Design Martyna Masłyk, foto: Aleksandra Stawicka Fotografia

Poznaje mnóstwo wspaniałych ludzi, pełnych pasji do swojej pracy.

Zwiedzam nowe miejsca, kosztuję nowych potraw.

Tworzę, projektuję, mam ciągły kontakt z estetyką, którą kocham i studiuję całe swoje dorosłe życie.

Planuję, organizuję. Dziele się swoimi umiejętnościami z innymi. I daje mi to dużo satysfakcji.

Jakie są minusy?

Gdy wszyscy planują wakacje, ja pracuję najwięcej.

Sezon ślubny w Polsce trwa w najcieplejszych miesiącach. Gdy znajomi i rodzina mają weekend, ja jadę na koordynację.

Odpowiedzialność, stres, nieregularny dochód i mnóstwo wydatków na reklamę/paliwo/ZUS i podatki… elementy wspólne dla większości osób, które zdecydowały się prowadzić własna firmę.

Ale przy dobrej organizacji i miłości do tej pracy… minusy nie maja znaczenia!

Możesz też pracować dla innej konsultantki. To na początek może być mniej ryzykowna opcja.

Jakie cechy powinien posiadać konsultant ślubny?

Dream Day Design Martyna Masłyk, foto: Aleksandra Stawicka Fotografia

Przede wszystkim trzeba lubić planować, być bardzo zorganizowanym i punktualnym.

Ważna jest kreatywność, chęć ciągłego rozwoju.

Trzeba lubić prace z ludźmi, wyczuwać ich emocje i słuchać.

Przydadzą się umiejętności negocjacji, podstawy psychologii, znajomość savoir vivre.

Mnie bardzo przydały się umiejętności architekta wnętrz i grafika komputerowego.

Jeśli czujesz, że to coś dla Ciebie, poszukaj dobrego szkolenia dla konsultantów ślubnych, planuj, marz, działaj!

Może Ci się spodobać